اتاق تجارت: قیمت خرید و فروش خانه ها و موتر ها در کابل ۵۰ درصد کاهش یافته است

تاریخ: شنبه 1 بعد از ظهر, 17 حمل 1400

 اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌‎گوید که با تسلط طالبان بر این کشور، بهای موتر و خانه به گونۀ چشم‌گیر در این کشور کاهش یافته است.

آقای الکوزی گفت: "موترها در مجموع ۵۰ درصد و به خصوص موترهای خورد کاملاً قیمت شان پایین آمده است. قیمت موترها به دالر است و به دالر محاسبه می‌شود، چون دالر در افغانستان کم شده می‌رود به همین خاطر نرخ‌ها پایین آمده است."

او اضافه کرد، خانه‌هایکه در ماه‌های گذشته در شهر کابل ۱۰۰۰ دالر به کرایه داده می‌شد، در حال حاضر به نصف این پول به کرایه داده می‌شوند.

آقای الکوزی دلیل کاهش نرخ موتر و خانه را در این کشور، کمبود دالر، فرار مردم از افغانستان و بیکاری در این کشور عنوان کرد و گفت که وضعیت مبهم سیاسی در این کشور میلیون‌ها دالر برای مردم زیان وارد کرده است.

برخی باشندگان کابل می‌گویند که به آینده افغانستان بی‌باور اند و از همین‌رو بسیاری مردم می‌خواهند که با فروش خانه و وسایل از این کشور بیرون شوند.

در حال حاضر، در بسیاری از بخش‌های کابل بازار های اموال کهنۀ خانه ایجاد شده و مردم مصروف خرید و فروش آن در این بازارها اند.

 



نگرانی بخش خصوصی از سقوط اقتصادی

سه شنبه 11 قبل ‏ا زظهر, 23 حمل 1400

نماینده‌گان بخش خصوصی با شکایت از امریکا و شرکای جهانی افغانستان می‌گویند که در کنار توقف کمک‌های‌شان به افغانستان، منجمد ساختن...

تاکید مسوولان پیشین بانک مرکزی برای جلوگیری از کاهش ارزش پول افغانی

چهارشنبه 11 قبل ‏ا زظهر, 31 حمل 1400

شماری از مسوولان پیشین بانک مرکزی ونماینده‌گان شماری از بانک‌ها در یک نشست مجازی زیر نام بحران کنونی پولی و کاهش ارزش افغانی می‌گوین...

با سقوط اقتصاد کشور قیمت قالین افغانی همچنان کاهش یافت

دوشنبه 12 بعد از ظهر, 05 حمل 1400

قالین افغانستان در اکثر بازار های جهانی به نام پاکستان به فروش می رسد. عدم توجه به صنعت قالین در چند سال اخیر، باعث شده که میزان صادرات قال...